Machu Picchu i Peru

Machu Picchu ”Den gömda staden” i Peru är ett resmål högt upp på mångas lista över resmål att besöka i livet. Idag vill vi dela med oss av en reseskildring från gruppen som upplevde bl.a. Machu Picchu hösten/förvintern 2016.

Textförfattare: Anders Hagström, reseledare för ”Ecuador – Galapagosöarna – Peru med tillval Bolivia

”Att åka tåg från Ollantaytambo till Aguas Calientes nedanför Machu Picchu är normalt en stark upplevelse när man åker bredvid den slingrade floden och inkaleden med höga berg på bägge sidor av järnvägen.

Denna gång började spänningen redan innan vi klivit på tåget. När vi fått biljetterna av vår guide och gått igenom den första spärren upptäckte jag att det stod 7/11 på biljetterna. Vi var bokade på tåget för nästa dag!

En nervös halvtimme följde när vår guide Alfredo gjorde allt han kunde för att vi skulle komma med tåget. I sista minuten hade han lyckats få fram nya biljetter, kommit springande två gånger för att låna dollar av oss och förmodligen med en liten muta lyckats få loss nya biljetter.

Att det fanns platser lediga på tåget var ett smärre under. Att vi dessutom fick sitta tillsammans var en stor bonus. Jag insåg också att tågbiljetterna för tillbakaresan dagen efter förmodligen också var fel och bad Alfredo försöka lösa det tillsammans med vår lokala resebyrå. Tågresan är en stark upplevelse med enormt vackra vyer, förmodligen en av de vackraste tågsträckorna som finns.

Väl framme i Aguas Calientes letade vi på vårt hotell som låg efter floden upp mot de varma källorna. Det innebar en lätt ansträngande promenad uppför. En bra uppvärmning inför vandringarna på Machu Picchu senare samma dag.

Bussresan upp till Machu Picchu var svindlande. Grusbelagda serpentinvägar, branta stup på ena sidan och ständiga möten med bussar som i hög fart tog sig nedför.

Väl uppe vid ingången kryllade det av människor och med kunskapen om den totala bristen på toaletter innanför entrén så var det läge att lösa de behoven nu.

Snart öppnade sig vyerna med ruinstaden som klättrar uppför bergssidorna och med de omgivande bergstopparna som skapar ett fantastiskt scenario. Tillsammans med många andra besökare tog vi oss upp till en platå där vi hade utsikt över en stor del av ruinstaden.

Vår guide Alfredo började berätta om historien runt Machu Picchu och jag försökte så gott jag kunde tolka från engelska till svenska.

Vi fick information om hur man tror att staden byggdes upp, vad den användes till, varför den övergavs och hur det kom sig att spanjorerna inte upptäckte och förstörde staden som de gjort med de flesta andra inkastäder.

Vi får också höra den senare delen av historien med Hiram Binghams återupptäckt av Machu Picchu 1911 och att det leder till att staden senare blir ett världsarv och i topp vad gäller drömresmål.

Det är en förmån att få möjlighet att vandra runt i staden och om planerna går i lås med en linbana som i framtiden kommer att frakta människor över Machu Picchu så känns det ännu mer privilegierande att ha fått närkontakt.

Missa inga nyheter om resor och Contour Air: Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Efter den guidade turen fick de som ville möjlighet att vandra runt själva och fortsätta att njuta av staden och omgivningarna. Denna gång avstod jag från den svindlande vandringen till inkabron och valde att efter en stund ta mig ut för att ta bussen ner till Aguas Calientes och ta mig till hotellet för incheckning.

Att få en liten stund på hotellrummet kändes skönt efter en tidig morgon, lite sömn och en intensiv dag.
Dagen avslutades på en trevlig restaurang med vad man skulle kunna uppfatta som kurbitsmålningar på väggarna och en rustik inredning som förde tankarna till Dalarna.

Jag bjöd gruppen på vin och öl för att fira att jag några timmar senare fyllde år och vi utbringade även en skål för vår eminente guide som lyckats fixa nya tågbiljetter åt oss så att vi kom fram och fick se Machu Picchu.”